24 nov

Workshop “Van Business Model naar Marketing” – creativiteit en doelgroepanalyse

Op dinsdag 23 november jl. namen de studenten van de Ondernemersacademie via Teams deel aan de workshop “Van Business Model naar Marketing”, verzorgd door Sanne de Gooyer, algemeen directeur van marketing- en communicatiebureau PuurIdee in Stadskanaal. PuurIdee is een van die bedrijven die inzetten op een lange termijn klantenrelatie, waarbij optimale dienstverlening en samenwerking met mensen uitgangspunten vormen voor hun verdienmodel. Continuïteit levert zekerheid op termijn. Deze visie liep als een rode raad door een bijzonder leerzame en geslaagde workshop.

Tijdens deze workshop werd duidelijk dat creativiteit en een goede doelgroep analyse onmisbare elementen zijn voor het bepalen van je strategie als ondernemer. Vandaag de dag is er meer nodig dan een goed product en een aantrekkelijke en concurrerende prijs. Wat anderen van je product denken wordt steeds belangrijker. Veel hangt dus af van je reputatie, je bedrijfsimago. Je wilt je daarom als ondernemer onderscheidend opstellen ten opzichte van anderen. De creativiteit, die daarbij aan de dag gelegd moet worden, levert ideeën op die starten met 100% onzekerheid. Belangrijke stelregel daarbij is: Ieder idee is goed, niets is fout. Het gaat erom oude manieren los te laten en gewoontes te veranderen. Bedenk iets nieuws, denk out-of-the-box!

Perceptie is een begrip waar alles om draait in marketing! Eerst wanneer je een goede indruk hebt van je doelgroep kun je je product of dienst matchen met die doelgroep. Een Persona”, waarbij je nagaat wie je aanspreekt, is een belangrijk hulpmiddel om je potentiële doelgroep concreet te maken.

Invulling van een Business Model Canvas is een uitstekende exercitie om het verdienmodel van je beoogde onderneming in kaart te brengen. Dit levert tevens een goede basis voor een langere termijn relatie met de klant. Aan de hand van diverse voorbeelden werd tijdens deze workshop het nut hiervan geïllustreerd.

Een belangrijk deel van de workshop werd gewijd aan denkoefeningen: In eerste instantie werd de studenten de vraag gesteld “Wat zou je fantastisch vinden om met je bedrijf te bereiken?” Een volgende opdracht was de invulling van een Merkbelofte en tenslotte werd hen verzocht een  Business Model Canvas in te vullen . De 9 bouwstenen hiervan vormen een goede basis voor het ondernemingsplan waar de studenten momenteel aan werken.

De workshop “Van Business Model naar Marketing” had een hoog interactief karakter. De diverse plannen van de studenten kwamen regelmatig aan de orde. De studenten toonden zich daardoor erg betrokken bij deze workshop, die de ondernemers in spe zeker heeft geïnspireerd tot creatief denken.

Wij danken Sanne de Gooyer voor een bijzonder leerzame en stimulerende bijdrage aan ons leertraject! Fijn dat ook Gert Klooster hierbij kon aanschuiven.

Voor meer informatie over PuurIdee: https://puuridee.nl