12 apr

Hoe geef je een gezicht aan je merk

Waar denk je aan als je langs de snelweg ineens een grote gele letter M ziet? Juist, aan Mc Donalds. En welk bekend merk gebruikt die aparte rode letter N? Inderdaad: Netflix. Die twee vragen en antwoorden hebben te maken met het logo en de huisstijl van een bedrijf. En dat is precies het onderwerp van de workshop, die wordt verzorgd door art director Anco Drent van Puuridee.

Meteen heeft hij de studenten te pakken. Zeer gedreven en enthousiast neemt Anco de aankomende ondernemers mee in zijn aansprekende betoog over het belang van een logo, beeldmerk en huisstijl. Dat alles vormt immers de visuele identiteit van je bedrijf. Het verhaal wordt uiteraard voorzien van talloze voorbeelden.

Daar blijft het niet bij. Stuk voor stuk mogen de studenten zelf ook alvast met het logo van hun eigen onderneming (of plan daarvoor) aan de slag. Het leidt meteen tot veel interactie, denkwerk en hier en daar zelfs al resultaten. Eén voor één loopt de art director langs bij de gemaakte schetsen en voorziet de maker ter plekke van een tip of advies, zoals “Geef een gezicht aan je merk”.

Na afloop van de workshop laten de studenten desgevraagd te weten dat dit zeer leuk, handig en bruikbaar is geweest. Wie weet zien we hun logo of huisstijl al terug bij de pitch- en netwerkbijeenkomst, op dinsdag 23 april bij Noorderpoort in Veendam. Daar presenteren ze immers hun plannen, in het bijzijn van familie, vrienden, coaches, workshopbegeleiders en andere partners van de Ondernemersacademie.